Кошик
302 відгуків
Майстерня бізнес - планів
+380 (50) 443-33-56
+380 (98) 692-80-17

SWOT аналіз. Рекомендації по складанню

SWOT аналіз. Рекомендації по складанню

Бізнес - це нескінченна низка дрібних і великих битв. Якщо перед битвою не оцінити сильні і слабкі сторони вашого підприємства, не визначити ринкові можливості і загрози (ті самі нерівності місцевості, які придбавають величезне значення в розпал бою), шанси на успіх підприємства різко зменшаться.

Для того щоб одержати ясну оцінку сил підприємства і ситуації на ринку, існує SWOT-аналіз.

SWOT-аналіз дозволяє компанії вивчити існуючі на ринку зважити свої можливості і здібності з їх переслідування. Також при цьому вивчаються загрози, здатні підірвати позиції фірми. Сильні і слабкі сторони розглядаються з позиції покупців, що підводить реальну основу під рішення про розподіл ресурсів і допомагає компанії витягти максимум користі з наявних у неї можливостей. Процедура проведення SWOT-аналізу в загальному вигляді зводиться до заповнення матриці, у якій відбиваються і потім зіставляються сильні і слабкі сторони підприємства та можливості і загрози ринку. Це зіставлення дозволяє визначити, які кроки можуть бути зроблені для подальшого розвитку підприємства, а також які проблеми необхідно терміново вирішити.
SWOT-аналіз - це визначення сильних і слабких сторін підприємства, а також можливостей і загроз, що виходять з його найближчого оточення (зовнішнього середовища).

  • Сильні сторони (Strengths) - переваги вашої організації;
  • Слабкості (Weaknesses) - недоліки вашої організації;
  • Можливості (Opportunities) - фактори зовнішнього середовища, використання яких створить переваги Вашої організації на ринку;
  • Загрози (Threats) - фактори, які можуть потенційно погіршити положення вашої організації на ринку.

Сильні сторони підприємства - те, у чому воно досягло успіху, або якась особливість, що надає додаткові можливості. Сила може полягати в наявному у Вас досвіді, доступі до унікальних ресурсів, наявності передової технології і сучасного устаткування, високій кваліфікації персоналу, високій якості продукції, що випускається вами продукції, популярності вашої торговельної марки і т. п.

Слабкі сторони підприємства - це відсутність чогось важливого для функціонування підприємства або те, що вам поки не вдається в порівнянні з іншими компаніями й ставить вас у несприятливе положення. Як приклад слабких сторін можна привести занадто вузький асортимент випущених товарів, погану репутацію компанії на ринку, недолік фінансування, низький рівень сервісу і т. п.

Ринкові можливості - це сприятливі обставини, які підприємство може використовувати для отримання переваги. Як приклад ринкових можливостей можна привести погіршення позицій ваших конкурентів, різке зростання попиту, появу нових технологій виробництва вашої продукції, зростання рівня доходів населення і т. п. Слід зазначити, що можливостями з погляду SWOT-аналізу є не всі можливості, які існують на ринку, а тільки ті, які може використати ваше підприємство.

Ринкові загрози - події, настання яких може мати несприятливий вплив на підприємство. Приклади ринкових загроз: вихід на ринок нових конкурентів, зростання податків, зміна смаків покупців, зниження народжуваності тощо

Один і той самий фактор для різних підприємств може бути як загрозою, так і можливістю. Для оцінки цих факторів можна скористатися наступним списком параметрів:

  1. Організація (тут може оцінюватися рівень кваліфікації співробітників, їхня зацікавленість у розвитку фермерського господарства, наявність взаємодії між відділами підприємства тощо)
  2. Виробництво (можуть оцінюватися виробничі потужності, якість і ступінь спрацювання устаткування, якість товару, що випускається, наявність патентів і ліцензій (якщо вони необхідні), собівартість продукції, надійність каналів постачання сировини й матеріалів тощо)
  3. Фінанси (можуть оцінюватися витрати виробництва, доступність капіталу, швидкість обороту капіталу, фінансова стійкість фермерського господарства, прибутковість бізнесу й т. п.)
  4. Інновації (тут може оцінюватися частота впровадження нових продуктів і послуг, ступінь їхньої новизни : незначні або кардинальні зміни, строки окупності засобів, вкладених у розробку новинок тощо)
  5. Маркетинг (тут можна оцінювати якість товарів/послуг, у т. ч. як цю якість оцінюють споживачі, популярність марки, повноту асортименту, рівень цін, ефективність реклами, репутацію фермерського господарства, ефективність застосовуваної моделі збуту, асортименти пропонованих додаткових послуг, кваліфікацію обслуговуючого персоналу).

Параметри оцінки

Сильні сторони

Слабкі боку

1. Організація 1) Високий рівень кваліфікації й заповзятливість керівництва  
2. Виробництво 2) Гарантовані ринки збуту продукції 1) Висока залежність ціни продукції від ціни енергоресурсів
3) Собівартість продукції нижче, ніж у регіональних конкурентів завдяки використанню сучасних технологій 2) Схильність до захворювань рослин
3) Розвиток ГМ продукції
3. Фінанси   4) Сезонний характер надходження основного потоку коштів
4. Інновації 4) Встановлення системи крапельного зрошення  
5) Система комп'ютерної діагностики і керування поливом і фертигацией
5. Маркетинг 6) Упаковка товару в унікальну тару 5) Конкуренція з боку країн - членів СОТ

Таблиця 1. Визначення сильних і слабких сторін підприємства. На прикладі овочівництва на крапельному зрошуванні

Другий крок SWOT-аналізу -  оцінка ринку. Цей етап дозволяє оцінити ситуацію поза аналізованого підприємства і зрозуміти, які є можливості, а також яких загроз варто побоюватися (і, відповідно, заздалегідь до них підготуватися).

За основу при оцінці ринкових можливостей і загроз можна взяти наступний список параметрів:

  1. Попит (тут доцільно взяти до уваги місткість ринку, темпи його зростання або скорочення, структуру попиту на продукцію тощо)
  2. Конкуренція (варто враховувати кількість основних конкурентів, наявність на ринку товарів-замінників, висоту бар'єрів входу на ринок і виходу з нього, розподіл ринкових часток між основними учасниками ринку тощо)
  3. Збут (необхідно приділити увагу кількості посередників, наявності мереж розподілу, умовам постачання матеріалів і комплектуючих і т. п.)
  4. Економіка (враховується курс валюти, рівень інфляції, зміну рівня доходів населення, податкова політика держави тощо)
  5. Політика і право (оцінюється рівень політичної стабільності в країні, рівень правової грамотності населення, рівень законослухняності, рівень корумпованості влади і т. п.)
  6. Науково-технічний прогрес (звичайно приймається до уваги рівень розвитку прикладної науки, ступінь впровадження інновацій : нові инструменов, технологій, методик у промислове виробництво, рівень державної підтримки тощо)
  7. Соціально-демографічні фактори (варто врахувати чисельність і половозрастную структуру населення регіону, у якому працює ваше фермерське господарство, рівень народжуваності й смертності, рівень зайнятості населення і т. п.)
  8. Соціально-культурні фактори (звичайно враховуються традиції й система цінностей суспільства, існуюча культура споживання товарів і послуг, наявні стереотипи поводження людей і т. п.)
  9. Природа та екологія (береться до уваги кліматична зона, у якій працює ваше фермерське господарство, стан навколишнього середовища, відношення громадськості до захисту навколишнього середовища і т. п.)

Параметри оцінки

Можливості

Загрози

1. Конкуренція 1) Розширення асортименту плодоовочевої продукції за рахунок впровадження нових сортів і технологій та фертигації 1) Дешевий імпорт
2) Велика кількість сильних локальних конкурентів
2. Збут 2) Розширення мережі збуту товару за рахунок придбання торговельного приміщення-складу на оптовому ринку  
3. Попит 3) Зі зростанням доходів населення збільшуються обсяги споживання овочів у зимово-весняний період, особливо в період новорічних свят 3) Різке зниження ціни продукції при її несвіжості або залежалости
4. Природа та екологія    

5. Економіка

 

 

4) Плохие погодные условия (заморозки, несолнечная и холодная зима, поздняя весна) снижают урожайность и повышают себестоимость продукции

Таблица 2. Определение рыночных возможностей и угроз. На примере овощеводства на капельном орошении

Проведенный анализ позволяет предварительно оценить внешние и внутренние факторы, влияющие на эффективность работы предприятия и свести их в единую таблицу, оценив возможности их совместного влияния.

 

Возможности

I) Расширение ассортимента плодоовощной продукции за счёт внедрения новых сортов и технологий.

II) Розширення мережі збуту товару за рахунок придбання торговельного приміщення-складу на оптовому ринку

III) ЗІ зростанням доходів населення збільшуються обсяги споживання овочів у зимово-весняний період.

Загрози

I) Дешевий імпорт

II) Велика кількість сильних українських конкурентів

III) Зниження ціни продукції при її несвіжості

IV) Погані погодні умови (заморозки, несолнечная і холодна зима, пізня весна) знижують врожайність і підвищують собівартість продукції

Сильні сторони

1) Високий рівень кваліфікації й заповзятливість керівництва

2) Гарантовані ринки збуту продукції.

3) Себестоимость продукции ниже, чем у региональных конкурентов благодаря использованию современных технологий

4) Установка системы капельного орошения

5) Система компьютерной диагностики и управления

6) Упаковка товара в уникальную тару

 Силы и возможности

I – 1, 2, 3, 4, 5

II - 1, 2, 3, 6

III –  3, 6

 

 

 Силы и угрозы

I – 1, 2, 3, 4, 5, 6

II – 1, 2, 3, 4, 5, 6

III – 6

IV – 4, 5

 

 Слабые стороны

1) Высокая зависимость от цены энергоресурсов

2) Возможные болезни растений

3) Развитие ГМ продукции

4) Сезонный характер поступления основного потока денежных средств

5) Конкуренция со стороны стран - членов ВТО

Слабкості і можливості

I - 2, 3, 4, 5

II – 5

III - 4, 5

 

Слабкості і загрози

I - 1, 2, 3, 4, 5

II - 1, 2, 3, 4, 5

III - 4

IV – 1, 2, 3, 5

 

Таблиця 3. SWOT-матриця проекту

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner